Uw gemeenteraad heeft het controleprotocol 2015 vastgesteld. Het uitgangspunt hierbij is dat overschrijdingen van de lasten op de totalen per programma en de algemene dekkingsmiddelen dienen te worden toegelicht. In het controleprotocol 2015 van de auditcommissie wordt naar de Kadernota rechtmatigheid 2014 van de Commissie BBV verwezen, deze is ongewijzigd van kracht voor 2015. Hierin zijn de volgende zeven “soorten” begrotingsafwijkingen benoemd:
1. betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend;
2. die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd;
3. die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten;
4. bij open einde (subsidie) regelingen;
5. die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn;
6. inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd;
7. op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.
Begroting na wijziging 2015 | Rekening | % | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Programma 01 Bestuur & Publieke dienstverl. | 16.850 | 16.859 | 100% | -9 |
Programma 02 Openbare orde en Veiligheid | 10.501 | 10.098 | 96% | 403 |
Programma 03 Participatie & werkgelegenheid | 85.030 | 87.488 | 103% | -2.458 |
Programma 04 Zorg en Welzijn | 130.674 | 139.062 | 106% | -8.388 |
Programma 05 Onderwijs en Jeugd | 16.148 | 16.047 | 99% | 101 |
Programma 06 Economie en Toerisme | 8.674 | 15.071 | 174% | -6.398 |
Programma 07 Sport- en Cultuurbevordering | 13.092 | 13.258 | 101% | -167 |
Programma 08 Ontwikkeling Centrumstad | 13.594 | 16.237 | 119% | -2.643 |
Programma 09 Verkeer en Bereikbaarheid | 7.759 | 9.507 | 123% | -1.748 |
Programma 10 Wonen en Leefomgeving | 50.795 | 54.976 | 108% | -4.181 |
Programma 11 Beheer openbare ruimte | 49.625 | 50.449 | 102% | -824 |
Programma 12 Algemene middelen | 26.415 | 23.467 | 89% | 2.948 |
Totaal resultaat | 429.156 | 452.520 | 105% | -23.364 |
Navolgend worden de in bovenstaande tabel gepresenteerde overschrijdingen, per programma, nader toegelicht.
Kostenoverschrijdingen van programma 1
De overschrijding op de lasten van programma 1 bedraagt ongeveer € 9.000. Hoewel deze overschrijding onrechtmatig is en meetelt voor het oordeel wordt hier, gezien de geringe hoogte van de overschrijding, niet nader op ingegaan.
Kostenoverschrijdingen van programma 3
In onderstaande tabel worden de grootste kostenoverschrijdingen in beeld gebracht met daarbij de soort overschrijding. In deze analyse wordt onderscheid gemaakt tussen onrechtmatigheden die wél, c.q. niet meetellen voor de strekking van de controleverklaring. In totaliteit overtreffen de overschrijdingen het totale programmasaldo, daarom is onderaan in de tabel de totale onderschrijding op producten in programma 3 benoemd.
Toelichting
De overschrijding op programma 3 betreft een overschrijding op een wettelijke taak (inkomensondersteuning, BUIG) met een open einde karakter. Vanwege deze wettelijke taak is de overschrijding als zodanig niet onrechtmatig en telt deze niet mee voor het oordeel.
Kostenoverschrijdingen van programma 4
In onderstaande tabel worden de grootste kostenoverschrijdingen in beeld gebracht met daarbij de soort overschrijding. In deze analyse wordt onderscheid gemaakt tussen onrechtmatigheden die wél, c.q. niet meetellen voor de strekking van de controleverklaring. In totaliteit overtreffen de overschrijdingen het totale programmasaldo, daarom is onderaan in de tabel de totale onderschrijding op producten in programma 4 benoemd.
De overschrijding op de lasten binnen programma 4 wordt voornamelijk veroorzaakt door een overschrijding op de lasten van de sociale wijkteams. Hier staan echter direct gerelateerde inkomsten tegenover als gevolg van de inzet van de reserve decentralisaties.
Kostenoverschrijdingen van programma 6
In onderstaande tabel worden de grootste kostenoverschrijdingen in beeld gebracht met daarbij de soort overschrijding. In deze analyse wordt onderscheid gemaakt tussen onrechtmatigheden die wél, c.q. niet meetellen voor de strekking van de controleverklaring. In totaliteit overtreffen de overschrijdingen het totale programmasaldo, daarom is onderaan in de tabel de totale onderschrijding op producten in programma 6 benoemd.
Toelichting
De overschrijding op 'Ontwikkelen bedrijventerreinen' doet zich voor binnen het product Trade Port Noord. Bouwgrondexploitaties verlopen kostenneutraal.
De overschrijding op de lasten met betrekking tot bevorderen Agrofood, Logistiek en maakindustrie ontstaat als gevolg van een dotatie ad € 2,5 miljoen aan de voorziening Landschapsplan DCGV.
Kostenoverschrijdingen van programma 7
In onderstaande tabel worden de grootste kostenoverschrijdingen in beeld gebracht met daarbij de soort overschrijding. In deze analyse wordt onderscheid gemaakt tussen onrechtmatigheden die wél, c.q. niet meetellen voor de strekking van de controleverklaring. In totaliteit overtreffen de overschrijdingen het totale programmasaldo.
Toelichting
De baten en lasten voor de administratie van de sportregio (Sportontwikkeling) worden niet begroot. De kosten van € 0,2 miljoen worden volledig gedekt door de bijdrage uit de sportregio. Ten opzichte van de begroting leidt dit zowel aan de baten als lastenzijde tot een afwijking. Deze is per saldo neutraal.
Kostenoverschrijdingen van programma 8
In onderstaande tabel worden de grootste kostenoverschrijdingen in beeld gebracht met daarbij de soort overschrijding. In deze analyse wordt onderscheid gemaakt tussen onrechtmatigheden die wél, c.q. niet meetellen voor de strekking van de controleverklaring. In totaliteit overtreffen de overschrijdingen het totale programmasaldo.
Toelichting
Via de decembercirculaire 2015 is € 1,4 miljoen ontvangen als eindafrekening van het Innovatie Programma Stedelijke Vernieuwing (IPSV) ten behoeve van het grondexploitatieproject Q4. De uitgaven vallen onder het programma Ontwikkeling Centrumstad (Grootstedelijke functies). Conform wettelijke verplichtingen zijn de inkomsten verantwoord bij het gemeentefonds onder het programma Algemene Middelen.
Daarnaast zijn er budgettair neutrale afwijkingen met betrekking tot de grondexploitaties.
Kostenoverschrijdingen van programma 9
In onderstaande tabel worden de grootste kostenoverschrijdingen in beeld gebracht met daarbij de soort overschrijding. In deze analyse wordt onderscheid gemaakt tussen onrechtmatigheden die wél, c.q. niet meetellen voor de strekking van de controleverklaring. In totaliteit overtreffen de overschrijdingen het totale programmasaldo.
Toelichting
Bij begroting 2015 bent u via de risicoparagraaf geïnformeerd over de slechte bouwkundige staat van enkele van onze parkeergarages. Inmiddels is genoegzaam bekend dat dit risico zich daadwerkelijk heeft voorgedaan en dat daardoor en daarvoor meer uitgaven zijn gedaan dan bij begroting werd ingeschat. De overschrijding op de lasten binnen programma is hiermee volledig te verantwoorden.
Kostenoverschrijdingen van programma 10
In onderstaande tabel worden de grootste kostenoverschrijdingen in beeld gebracht met daarbij de soort overschrijding. In deze analyse wordt onderscheid gemaakt tussen onrechtmatigheden die wél, c.q. niet meetellen voor de strekking van de controleverklaring. In totaliteit overtreffen de overschrijdingen het totale programmasaldo, daarom is onderaan in de tabel de totale onderschrijding op producten in programma 10 benoemd.
Toelichting
De overschrijding op 'Aantrekkelijke woon- en leefomgeving' doet zich voor binnen diverse posten betreffende bouwgrondexploitaties, onder andere het Centrumplan Blerick, 'overige nieuwe gebieden' en grondexploitatie algemeen. Bouwgrondexploitaties verlopen kostenneutraal.
Kostenoverschrijdingen van programma 11
In onderstaande tabel worden de grootste kostenoverschrijdingen in beeld gebracht met daarbij de soort overschrijding. In deze analyse wordt onderscheid gemaakt tussen onrechtmatigheden die wél, c.q. niet meetellen voor de strekking van de controleverklaring. In totaliteit overtreffen de overschrijdingen het totale programmasaldo, daarom is onderaan in de tabel de totale onderschrijding op producten in programma 11 benoemd.
Toelichting
De hogere lasten (€ 155.000) op beheer en onderhoud gemeentelijk vastgoed zijn het gevolg van een aanslag van de BsGW over het gemeentelijk vastgoed en beheerkosten van leegstaand vastgoed.
Verder is het resultaat van het gesloten circuit afvalstoffenheffing toegevoegd aan de egalisatiereserve afvalstoffenheffing. Hier staan voor een zelfde bedrag baten tegenover waardoor het resultaat budgettair neutraal is.